by Taller de Picasso

Mig segle després, el quadre Memòria, llibertat, esperança (1977), de l’artista Domingo Millán (Alcoi, 1947-2016), s’ha tornat a exposar a Barcelona coincidint amb el 50è anivesari de la sala d’art Taller de Picasso.

Sant Felip Neri, amb el rastre encara de la metralla de les bombes. / Foto: Lorenzo Duaso

L’obra, que al·ludeix en una de les seves tres parts als bombardejos que va patir Barcelona l’any 1938, es va poder veure els dies 23 i 24 de juliol (amb visita concertada) a la sagristia de l’església de Sant Felip Neri, just al lloc on va caure una de les bombes que va matar 42 persones, una trentena de les quals infants.

El Gernika de Barcelona, a la sagristia de Sant Felip Neri. / Foto: Lorenzo Duaso

Informació històrica del bombardeig sobre Sant Felip Neri el 1938. Foto/ Lorenzo Duaso

El quadre, conegut com el Gernika de Barcelona, va estar exposat durant 41 hores, el mateix període de temps que va durar un dels bombardejos més intensos sobre la capital catalana els dies 16, 17 i 18 de març de 1938, quan van caure 44 tones de bombes llançades per l’Aviazione Legionaria Italiana. Resultat: 670 morts i 1.200 ferits.

El Gernika de Barcelona, a la sagristia. / Foto: Toni Ayala

Per motius de seguretat per la Covid i d’espai, l’obra només es va poder veure amb inscripció prèvia (totes les places disponibles es van esgotar) i en grups reduïts de visitants.

Hilda Bencomo Ensesa, atenent els convidats a la presentació del Gernika de Barcelona. Foto: Toni Ayala

Domingo Millán va pintar el quadre per a la galeria Taller de Picasso el 1977. L’obra conté 18 símbols principals, que s’han pogut decodificar gràcies a les pistes que l’artista va deixar en les seves obres anteriors, especialment, les sèries Sobres i Botes.

La pintura es divideix en tres parts: primera (Memòria), descripció de la nit de la Guerra Civil espanyola, amb el bombardeig de Barcelona i els anys de la dictadura; segona (Llibertat), il·lustra la Transició a la Democràcia a Espanya, representada per l’Estàtua de la Llibertat com a personatge principal; i la tercera (Esperança), l’anhel d’un futur millor, amb pau, diàleg i respecte per la diversitat cultural a la península ibèrica, amb especial atenció a la cultura catalana.

Observant amb detall el quadre. / Foto: Lorenzo Duaso

“Una joia per a la ciutat de Barcelona”

En la presentació del quadre a Sant Felip Neri, el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí, va destacar el gest de la Col·lecció Jordi Costa del Taller de Picasso “d’oferir aquesta petita joia a la ciutat de Barcelona”, una obra “plena de simbolisme” que s’ha pogut apropar als barcelonins.

En aquest sentit, va destacar “el maridatge” d’exposar el quadre a l’església de Sant Felip Neri durant 41 hores en record de les víctimes dels bombardejos de la Guerra Civil espanyola.

Hida Bencomo Ensesa, propietària de la col·lecció, presentant el quadre al regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí. / Foto: Lorenzo Duaso

50 aniversari de Taller de Picasso

El quadre forma part del fons de la Col·lecció Jordi Costa del Taller de Picasso de Barcelona. El marxant d’art Jordi Costa (1949-2015) va fundar i dirigir la sala d’art Taller de Picasso, que va estar oberta entre el 1971 i el 1996. El galerista i editor va crear un espai de llibertat creativa al cor de Barcelona, al número 5 del carrer de la Plata, ben a prop de la Rambla.

Artistes de tot el món van exposar-hi les seves obres. Jordi Costa va editar la col·lecció de bibliòfil Poemes i Dibuixos i va convertir la sala Taller de Picasso en un centre d’art que va copsar l’evolució social i cultural de Barcelona i del país des de finals del franquisme, passant per la transició democràtica i fins abans, durant i després dels Jocs Olímpics del 1992.

Joan Costa, fill de Jordi Costa, i Hilda Bencomo Ensesa, vídua del galerista, amb el quadre exposat a Sant Felip Neri. / Foto: Lorenzo Duaso

A Taller de Picasso van començar la seva carrera molts artistes, como Luis Claramunt, es van viure moments cabdals (el 1971, la galeria va patir un atemptat i, anys després, quan va tornar de l’exili, el president de la Generalitat, Josep Tarradellas, va visitar aquest centre d’art). Jordi Costa va recolzar la llibertat creativa dels artistes. Per això, el fons de la col·lecció compta amb 5.000 obres d’art, on destaca la gran quantitat d’aportacions de dones artistes.

Detall del ‘Gernika’ de Barcelona.

 

 



Related Post

Leave A Comment